ISTQB wydało sylabus Automotive Software Tester

ISTQB wydało sylabus Automotive Software Tester
Automotive Tester jest dodatkiem do poziomu podstawowego w ścieżce „Specjalista” i pokrywa szczególną domenę testowania w przemyśle samochodowym. Ma ona swoje specyficzne atrybuty, metody, techniki i standardy, a rosnąca popularność aut elektrycznych oraz pojawiające się coraz śmielej auta autonomiczne wskazują na krytyczną rolę oprogramowania i jego weryfikacji.

 

Jest to 11 sylabus w historii ISTQB.  Po publikacji nowego certyfikatu struktura wygląda następująco.

Aby móc zdać egzamin Automotive Software Tester należy posiadać certyfikat ISTQB Poziomu Podstawowego. Zależności przedstawiają się następująco.

 

 

Autorzy sylabusa rekomendują jednak, aby przed przystąpieniem do egzaminu mieć minimum 6 miesięcy doświadczenia jako tester lub wziąć udział w akredytowanym kursie ISTQB. Dodatkowo rekomendowane jest posiadanie doświadczenia w testowaniu w projektach E/E (systemy z elementami elektrycznymi lub elektronicznymi) z branży samochodowej. Kurs zgodnie z podziałem powinien trwać 2 dni.

Bazując na historii zmian można powiedzieć, że sylabus w wersji 2.0 powstał w ekspresowym jak na ISTQB tempie. Co prawda wersja 1.0 zainicjalizowana przez gasq powstała w 2011 roku, ale od wersji inicjalnej 2.0 do finalnej z 2.0.2 z 4.07.2018 minęło jedynie 16 miesięcy. Dokument powstał w kraju automobilizmu, czyli w Niemczech i napisany został przez German Testing Board, a do jego powstania przyłożyli rękę również Polacy.

 

Cele biznesowe sylabusa zbudowane są wokół 5 punktów.

  1. Efektywna współpraca w zespole testowym.
  2. Techniki znane z poziomu podstawowego w specyficznym środowisku automotive.
  3. Standardy i wynikające z nich techniki.
  4. Testowanie w oparciu o ryzyko.
  5. Zastosowanie wirtualnych metod testowania (jak. HiL, SiL, MiL, etc.) w środowisku testowym.

 

Treści w sylabusie ułożone są w pięć rozdziałów wg następującego podziału.

 

 

Automotive SW Tester Scheme

  • Rozdział 1. podkreśla rolę testera w procesie tworzenia oprogramowania.
  • Rozdział 2. przedstawia trzy standardy: Automotive SPICE (ASPICE), ISO 26262 - Automotive Safety Integrity Level (ASIL) oraz  AUTOSAR.
  • Rozdział 3. to wprowadzenie do środowisk testowych, które pokazuje specyfikę testowania w pętlach zamkniętych i otwartych oraz z różnymi komponentami.
  • Rozdział 4. pokazuje techniki statyczne i dynamiczne testowania oprogramowania aut. W technikach statycznych omówiony jest przewodnik MISRA-C. W technikach dynamicznych omówione zostały techniki białoskrzynkowe znane z kursu Technicznego Analityka Testów, testowanie back-to-back, czyli porównawcze, wstrzykiwanie defektów i testowanie oparte o wymagania.    

Warto podkreślić, że w sylabusie z 61 stron jedynie 31 to materiał do przyswojenia. Reszta to aneks, słownik, bibliografia, indeks, itd.

 

Dodatkowe ciekawostki

Sylabus stosuje metodę „Gender neutral wording” - aby zapewnić równość, nazwy stanowisk są poprawne dla obu płci.

ISTQB zrezygnowało z podawania statystyk zdawalności egzaminów, ale bazując na liczbie wszystkich wydanych certyfikatów (605 tysięcy) oraz liczbie egzaminów (800 tysięcy), można powiedzieć, że zdawalność wszystkich egzaminów ISTQB jest na poziomie około 76%.

Czy jesteś zainteresowany certyfikacją z obszaru Automotive w strukturze ISTQB? Daj nam znać, a my przejdziemy dla Ciebie proces akredytacji i dołączymy szkolenie do naszego portfolio.

 

Materiały do pobrania

https://www.istqb.org/downloads/category/56-foundation-level-automotive-software-tester-documents.html

 

 

To powinno Cię zainteresować